‘Simpanan Dah Nipis S4mpai Hutang Sana Sini’ – Jasmin Hamid Tag N4ma PM, Ismail Sabri

” Allahuakhbar… Moga Allah permudahkan segala urusan anak seni industry kreatif Malaysia dan kita semua yang sangat terkesan dengan wab4k ini..”

 

Itu luahan pelakon berkaliber, Jasmin Hamid di Instagram beliau mer4yu pihak ke.rajaan agar membenarkan sektor industri seni hiburan dibuka semula.

 

Jasmin, 47, berkata, tiada perkara lain diharapkan oleh penggiat seni yang semakin terhimp1t akib4t penutupan industri kreatif sejak penul4ran COVlD-I9 selain dari mendapat kebenaran segera bagi melakukan aktiviti penggambaran.

 

” Mohon Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Ismail Sabri dan Majlis Keselamatan Negeri (MKN) beri peluang kepada kami anak seni untuk bekerja semula di Fasa 1, memandangkan banyak sektor sudah di buka semula di Fasa 1.

 

” Moga di bawah Pentabiran Tan Sri Annuar Musa , dapat berikan nafas baru untuk kami anak seni.

 

” Ramai yang dah tenat.. Start PKP 3.0 lagi kami dah tak kerja sampai sekarang.. Simpanan dah nipis atau ada yang dah kosong kosong kosong….sampai berhut4ng sana sini.. Ada yang dah kena hal4u pun..

 

” Sampai bila nak kena harapkan bantuan kerajaan dan orang ramai? Sebulan dua, orang boleh tolong.. Lepas tu orang pun melu4t dan lari.

 

” Kami ada kerja tapi masih tak dibenarkan bekerja.

 

” Macam mana dengan nasib kami yang terkand4s sh00ting di Fasa 1? Shooting outdoor cuma di benarkan di negeri Fasa 2 ke atas sahaja dengan SOP yang sangat ket4t.

 

Tambah Jasmin, kebanyakan penggiat seni sudah lengkap mendapat svntikan vksin dua dos sebagaimana yang disarankan oleh ke.rajaan namun masih tidak dapat meneruskan kerja-kerja seni.

 

” Sedangkan dah ramai di antara kami yang sudah lengkap dos tapi masih tak dapat sambung bekerja di Fasa 1 terutama kerja yang tert4ngguh.

 

” Kalau macam ni, lambat la lagi uols nak jumpa Mak Ngah Gayah.. Mau berjalan balik dari lumpvh, baru dapat jumpa balik uols..

 

” Saya merayu pada pihak atasan.. Pandanglah kami ni.. Ataupun pandanglah mata anak-anak dan mak bapak kami, di bawah tanggvngan kami ni.

 

” Mohon pihak MKN beri SOP baru pada FINAS Malaysia untuk kelulusan kami sh00ting kembali di Fasa 1.” akhiri Jasmin.

 

Jangan fikir semua pekerja seni kaya

 

Sementara itu berdasarkan respon warganet, rata-rata bersetuju dengan Jasmin dengan meminta agar kerajaan tidak menganak tir1kan golongan pekerja seni.

 

Malah pastinya yang paling terkesan sebenarnya pekerja-pekerja yang bekerja di belakang tabir.

 

” Ya…jangan fikir semua artis-artis nie kaya-kaya belaka..ada juga yang susah..begitu juga dengn krew di sebalik tabir..aduhai..lama juga tiada pendapatan sejak musim COVlD nie..moga urusan kalian dipermudahkan..aminn” tulis Izhar.

 

Kenali Jasmin Hamid

 

Pemilik nama sebenar Jasmiah Abdul Hamid yang dilahirkan pada 15 September 1974 ini mula mencipta nama pada era 1990an.

 

Sehingga kini beliau antara pelakon hebat yang masih aktif berlakon dalam banyak drama-drama k0medi di negara ini.

 

Selain popular dengan watak-watak komedi, beliau juga diakui hebat membawa wat4k-wat4k dram4tik hingga beberapa kali dicalonkan untuk anugerah Aktres TV Terbaik.

 

Kemuncak kerjaya Jasmin adalah pada tahun 1997 apabila beliau memenangi Pelakon Wanita Terbaik Anugerah Skrin 1997.

 

Pada Mei 2019, Harian Metro menyenaraikan beliau sebagai salah seorang daripada 10 pelakon senior Malaysia paling laris sepanjang zaman.

 

Permulaan kerjaya Jasmin bermula apabila beliau menyertai pertandingan Dewi Remaja 1990/91 dan layak ke peringkat akhir.

 

Menerusi pertandingan itulah beliau disamb4r oleh penerbit Pansha untuk membintangi filem Boss biarpun us1anya baru menginjak ke 17 tahun.

 

Jasmin pernah mendirikan rumahtangga bersama Ian Rashid Macquistan, namun mereka dikatakan telah berpisah pada 4 Februari 2008.

 

Walaupun masih menyembunyikan st4tus sebenarnya kini, Jasmin berkata kehidupannya masih sama seperti dulu dan bahagia dengan dua orang putera dan seorang puteri hatinya. Mereka adalah Rohana, Lukhman Hakim, dan Ian Haziq.

 

Rohana dan Lukhman merupakan anak angk4t yang dibesarkan Jasmin sejak beliau berusia 20 tahun. Manakala Ian Haziq merupakan anak kndung beliau bersama Ian Rashid.

Sumber: thebolalive

 

About admin

Check Also

Masih Ing4t Pelakon Cilik ‘Buntat’? Kehidup4n Dia Sekar4ng Raih Perhatian Netizen

  Jika imbas kembali, buat pengg3mar drama bersiri melayu tempatan pastinya tidak akan lupa pada …

Leave a Reply

Your email address will not be published.