“Dat4ng Melaka, hati ken4 kental” – Makcik Steady Semb4ng Deng4n Customer Mac4m Nak Gaduh

Min rindu betul nak berjalan sana sini dengan family, kawan-kawan. Bercuti dalam negeri-negeri di Malaysia pun dah cukup seronok dah.

Malaysia memang dikenali dengan negeri-negeri yang mempunyai loghat tersendiri. Pergilah ke utara ke selatan ataupun Sabah dan Sarawak, semua ada tarikan unik dalam bahasa mereka sendiri.

Dari dulu sampai sekarang, Melaka terkenal dengan bandaraya bersejarah dan juga tempat makan yang sedap. Bukan itu sahaja, sesiapa yang pergi ke sana pasti akan terkejvt dengan lengguk bahasa yang digunakan.

Ini kerana Melaka sangat dikenali dengan bahasa yang kedengaran agak ‘k4sar’ walaupun sebenarnya benda yang diborakkan tidaklah membangkitkan kem4rahan sesiapa. Perkara itu dibuktikan sendiri oleh pengguna TikTok melalui videonya di @farizz_hm.

Video:

 

@farizz_hm Reply to @dausheros kedai area KG Morten melaka.. ‘Lorong Tun Mamat 3’ nama lorong… #tiktokmelaka #tiktokmalaysiaviral #tiktokgeng #tiktokviral ♬ original sound – farizz_hm


Menerusi video itu, lelaki yang hanya dikenali sebagai Fariz merakam cara seorang makcik yang sedang berniaga. Makcik itu dilihatkan memanggil pelanggan dengan cara yang k4sar walaupun hanya untuk memberitahu pesanan telahpun siap.

Di ruangan komen, rata-rata berkongsi pendapat bahawa orang yang tidak berasal dari Melaka haruslah biasakan diri apabila berada di sana kerana hampir semua orang di Melaka sememangnya bercakap secara k4sar sesama mereka.

Bila dah baca satu-satu komen yang diberikan, memang tak dapat dinafikan orang Melaka kalau bercakap bunyi agak k4sar. Tetapi, mereka ni sebenarnya lemah lembut je. Jangan pula judge the book by its cover.

Jom lah bercuti kat Melaka, mana tau boleh join makcik pakcik kat sana borak.

Komen netizen:

 

Sumber: Lobak Merah

About admin

Check Also

GILIR4N USAHAWAN YG PENUH KONTROVERSI, SAFIEY ILIAS PULA AKAN BERHIJRAH KE NEGARA L4IN SEPERTI SAJAT. INI NEGARA YG DIA PILIH

Sebelum ini kita digegarkan oleh penghijrahan usahawan kosmetik yang popular dengan kontroversi iaitu Sajat ke …

Leave a Reply

Your email address will not be published.