N4k Lindungi Keluarga Sebelum ‘Travel’? Perk4ra-Perkara W4jib Ni Kor4ng Kena Tahu W4laupun Dah Lengk4p 2 Dos

Baru-baru ni kerajaan Malaysia telahpun mengumumkan bahawa semua rakyat yang telah divaksin sepenuhnya dibenarkan untuk merentas negeri. Sememangnya berita ini adalah berita yang sangat gembira buat korang betul tak?

Maklumlah sekarang ni nak pergi mana-mana pun dah senang. Tapi, macam mana kalau ada segelintir daripada korang yang masih lagi risau dengan keselamatan keluarga korang sebelum travel?

Buktinya, dialog dekat bawah ni antara contoh yang mungkin terjadi dalam kalangan korang yang nak pergi bercuti.

Suami: Sayang, I ingat nak bawa keluarga kita pergi bercuti ke Langkawi la. You rasa ok tak?

Isteri: Eh apa pula tak ok, dah alang-alang kerajaan bagi merentas negeri ni. I setuju sangat. Lagipun, kita dah lengkap 2 dos vaksin dan kerajaan pun ada beri beberapa kelonggaran SOP untuk kita kan?

Suami: Memanglah, tapi I risau la dengan keselamatan keluarga kita. Mesti ramai yang pergi bercuti juga betul tak? Sekurang-kurangnya I nak ada perlindungan tambahan selain daripada vaksin.

Korang tengok tu, perbualan dekat atas ni mesti pernah terjadi dikalangan korang. Tak dinafikan, ada pelbagai kelonggaran SOP yang kerajaan Malaysia dah berikan kepada individu vaksinasi lengkap seperti:

  • Merentas negeri
  • Kebenaran dine-in
  • Kebenaran melakukan aktiviti sukan dan rekreasi
  • Pembukaan aktiviti pelancongan
  • Perkelahan dan perkhemahan

Bercakap tentang nak pergi bercuti, dekat sini ada beberapa tips yang korang mungkin boleh amalkan untuk melindungi keluarga serta diri korang sendiri ketika travel. Antaranya ialah:

  • Pastikan ahli keluarga yang mengambil ubat, membawa ubatan mereka secukupnya sepanjang percutian.
  • Elakkan perjalanan pada waktu puncak dan ambil laluan yang tidak sesak.
  • Jika menggunakan pengangkutan awam, ikuti langkah berjaga-jaga yang disyorkan oleh kerajaan. Hadkan sentuhan korang dengan permukaan yang sering disentuh dan kerap mencuci atau membersihkan tangan.
  • Jika korang travel dengan kenderaan sendiri, elakkan perhentian yang kerap dengan membawa makanan dan minuman yang mencukupi.
  • Sepanjang travel, elakkan dari berkunjung ke tempat-tempat yang sesak, ruang tertutup yang kurang pengudaraan, serta sebarang perjumpaan besar seperti konsert, acara dan pesta.
  • Kalau boleh, bawa makanan dan minuman sendiri ketika bercuti.

Sumber : Siakap keli

About admin

Check Also

‘Jump4 Di Syurga An4k2 Ku..’ lbu Menyusul Pergi Selep4s Ayah, C0VlD 19 Rent4p Jiwa 5 Ber4dik.

Putrajaya: Sedlh bukan kepaIang apabila lima beradik yang kecil kehiIangan kedua ibu bapa aklbat jngkitan …

Leave a Reply

Your email address will not be published.