Ini Rup4nyɑ Punc4 Lipɑn Boleh Wujud Dɑl4ɑm Rumɑh. Pɑsti Rɑmɑi Tɑk Sɑngkɑ

Ini Rupɑnyɑ Puncɑ Lipɑn Boleh Wujud Dɑlɑm Rumɑh. Pɑsti Rɑmɑi Tɑk Sɑngkɑ

Semua orang kalau sebut ada lipan dalam rumah mesti cuakkan? Lagi-lagi lipan bara. Tengok pun dah meremang bro! Tak kIsahlah samaada kecik atau besar, Kalau nampak je mesti tak fikir panjang terus bvnuh kan?

Lipan atau dalam bahasa Inggerisnya Centipede memang diakui sangat berbisa walaupun racvnnya belum boleh dikateg0rikan tahap membvnuh buat manusia .Tapi di ingatkan bagi kanak-kanak bawah 5 tahun atau warga emas yang disengat lipan, segeralah bertemu doktor.

Dengan berbekalkan ‘Forcipules’ ; dua kaki depan yang bentuknya seakan penyepit, lipan akan menyuntik bisanya ke badan mangsa sekiranya rasa terancam. Tapi kalau admin lah. Kalau tahu ada lipan dalam rumah ,admin rasa admin lagi ter@ncam!

Berbalik pada topik kita , kenapa boleh ada lipan dalam rumah?

Mengikut satu kajian, lipan hanya akan merayap ke tempat yang ada sumber makanan untuknya. Contoh-contoh makanan lipan adalah anai-anai , lipas , lalat dan labah-labah. Jangan terkejut ! So kalau ada benda ni kat rumah korang, paham2 lah kenapa boleh ada lipankan? Jadi apa kata kita ambil pendekatan terbaik , Elakkan kehadiran lipan dengan memastikan rumah anda bersih dan bebas dari serangga-serangga perosak di atas terutamanya dalam bilik air dan kawasan lembap.

Selamat mengemas dan Selamat mengh4lau lipan!

 

About admin

Check Also

“An4k Kata Nak Balik Terus..”- Ayah Seb4k, Dedah Kata2 Akhir Arwh, Rupanya Dah Beri

  Rentetan insiden membabitkan lima sekawan pada awal pagi tadi, bapa kepada salah seorang pelajar …

Leave a Reply

Your email address will not be published.