Pernah Dic3muh Bina Rum4h Rakit Atas Dar4t, Abang Ni Bersyukur Sempat Buat Persediaan Sebelum Banjir Melanda “Alhamdulillah terapung elok”

Pernah Dic3muh Bina Rumah Rakit Atas Darat, Abang Ni Bersyukur Sempat Buat Persediaan Sebelum Banjir Melanda “Alhamdulillah terapung elok”

B3ncana b4njir yang melanda di beberapa negeri baru-baru ini memperlihatkan pelbagai ker0sakan dan kemusn4han kediaman penduduk. Malah, kebanyakan m4ngsa kini hanya sehelai sepinggan dan mereka perlu kuat untuk membina semula kehidupan lantaran musib4h yang d4hsyat ini.

Tiada siapa yang menyangka bahawa hujan yang berterusan pada Jumaat lalu membawa kepada kenaikan air sehingga menyebabkan b4njir besar itu. Namun, diharapkan ia menjadi pengajaran untuk kita semua dan segala persediaan untuk menghadapi b3ncana ini pada masa akan datang perlu dilakukan.

Bagi yang sering menghadapi masalah b4njir, ada di antara mereka yang sudah bersiap sedia dan mengambil langkah berjaga-jaga dengan menyimpan segala barang dan dokumen penting dalam satu ruang khas yang tidak dinaiki air atau membina tempat untuk berlindung untuk seisi keluarga.

Seperti yang dilakukan oleh keluarga Aziela Baharudin ini yang telah membina rumah rakit di atas darat untuk bersiap sedia dengan segala kemungkinan banjir. Dihubungi oleh SK, Aziela berkata rumah rakit itu dibina oleh abangnya selepas beberapa kali rumah mereka dilanda banjir sebelum ini.

Mereka yang tinggal di Kampung Seberang Jelai, Padang Tengku, Kuala Lipis itu telah mula membina rumah rakit sejak awal bulan Mei 2021 dan hanya mengambil masa selama satu minggu untuk disiapkan.

“Masa yang diambil satu minggu, barang semua dah complete la masa tu,” katanya ketika dihubungi SK.

Menurutnya lagi, keluarga mereka menghadapi b3ncana banjir sebanyak dua kali pada tahun ini iaitu pada Januari dan minggu lalu. Walaupun pada awalnya ada individu yang dipercayai menc3muh idea rumah rakit itu namun ia benar-benar membantu mereka untuk berlindung ketika banjir besar itu.

Ikuti perkongsiannya di bawah ini untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kisahnya.

Awal januari 2021 b4njir paling besar yang pernah berlaku. B4njir kali ni air naik mendadak, memang tak sempat nak selamatkan kebanyakan barang. Peti ais berenang-renang kat luar rumah, kitorang 1 family hanya mampu tengok dan gel4k je. Redha.

Abang saya f3dup asyik kena angkut kehulu kehilir barang-barang elektrik dan barang bengkel dia ke tempat yang selamat . Belum kira pakaian, tilam, bantal. Memang banyak barang. Jadi awal bulan mei 2021 abang saya start projek rumah rakit. Walaupun kena gelak sebab buat rumah rakit atas darat , dia lantakkan aje

Tak sangka disember 2021 b4njir sekali lagi. Jadi boleh test drive rumah rakit. Barang-barang dari rumah semua angkat letak di rumah rakit. Alhamdulillah terapung elok . Peralatan elektrik selamat,mesin-mesin dia pun selamat. Banjir ni dah jadi macam acara tahunan pulak di kampung ni.

Sumber: Aziela Baharudin via siakapkeli

About admin

Check Also

Ber4ng Pelajar Tidur, Guru Dirak4m Pukul, Seret Dan Tolak Pelajar Ke Lantai

  Seorang pelajar di sebuah sekolah di China dilaporkan telah dipukul oleh seorang guru selepas dia dipercayai …

Leave a Reply

Your email address will not be published.