Pelajar Ni Dtg Pak4i Baju Lusuh Mint4 Duit. Lepas Bagi Dia Dtg B4lik, Bila Di Tanya Jawapan Diberikan Cukup Menyentuh Hati

Pelajar Ni Dtg Pakai Baju Lusuh Minta Duit. Lepas Bagi Dia Dtg Balik, Bila Di Tanya Jawapan Diberikan Cukup Menyentuh Hati

Melihat keadaan kanak-kanak ini berpakaian lusuh ke sekolah sudah cukup membuatkan hati berasa sayu.

Malah boleh menitis air mata tatkala memandang kanak-kanak perempuan berkenaan mengenakan sepasang kasut yang cukup uzur.

Kisah pertemuan seorang wanita dengan murid perempuan berkenaan diluahkan menerusi satu perkongsian di laman sosial.

Kanak-kanak itu tidak mampu membawa wang yang banyak ke sekolah.

Menurut wanita berkenaan, pada mulanya dia didatangi kanak-kanak itu dan meminta sedikit wang ketika sedang menunggu anak lelakinya di sekolah.

“Tengah tunggu Adam kat pondok sekolah tadi, ada seorang budak perempuan ni datang minta duit. Tak banyak pun dia minta, hanya untuk beli air je.

“Tak banyak cakap saya terus bagi,” tulis pengguna Facebook bernama Tie Ruzilawati tanpa memaklumkan jumlah wang yang diberikan kepada kanak-kanak itu.

Jelasnya, murid darjah tiga itu kembali mendekatinya selepas beberapa minit dan kali ini dia datang untuk memulangkan baki wang

Tapak kedua-dua kasut yang hampir tercabut.

Memuji keperibadian murid itu, timbul tanda tanya kenapa wang baki dikembalikan dan jawapan yang diberikan kepada Tie Ruzilawati cukup menyentuh hati.

“Saya cakap kat dia kenapa pulangkan balik baki? Dia jawab ‘tak apa acik, saya nak seringgit je. Pagi tadi saya dah bawa duit belanja RM3’.

“Dalam hati aku berkata apa nak makan zaman sekarang dengan RM3 daripada pagi sampai petang. Mungkin setakat itu yang familinya mampu,” ujarnya.

Barangkali kehadirannya disenangi, kanak-kanak itu kemudian duduk di sebelahnya.

Dalam pertemuan singkat itu, Tie Ruzilawati menyifatkan kanak-kanak tersebut sebagai seorang yang petah berkata-kata dan pembawakan diri tidak padan dengan usianya.

Antara komen-komen netizen.

“Saya tanya tunggu mak datang ambil ke? Dia cakap ‘tak, mak tak ada. Saya tinggal dengan wan (nenek) dan ayah pun kerja. Tengah malam baru ayah balik’,” katanya yang mengimbas kembali perbualannya bersama kanak-kanak itu.

Mempunyai naluri keibuan, jawapan anak yatim mengundang sebak Tie Ruzilawati.

“Ya Allah, sedihnya anak-anak membesar tanpa perhatian seorang ibu. Sambil dok sembang, sempat mata melilau pandang dia.

Walaupun pemberian ini tak seberapa, tapi begitu bermakna baginya.

“Sedih sangat tengok, dengan baju yang kotor dan lusuh. Kasut dua-dua belah nak tercabut tapak. Nak balik tadi cakap kat dia, ‘esok tunggu acik kat sini ya. Nanti acik bawakan kasut lain’.

“Terus dia peluk aku, tu yang tak tahan sambil dia tanya betul ke aku nak bagi dia kasut sekolah yang lain? Terkeluar air mata seorang ibu,” katanya menerusi posting di laman Facebook miliknya yang dikongsi lebih 2,000 kali.

Seorang murid diberikan kasut bagi menggantikan kasutnya yang uzur.

Menerusi perkongsian berasingan, kata Tie Ruzilawati, kanak-kanak itu datang menemuinya keesokan hari di lokasi sama di pondok sekolah seperti yang dijanjikan.

“Dari jauh lagi dah tengok dia tersenyum. Suka tengok senyuman ikhlas daripada budak sekecil itu. Walaupun pemberian ini tak seberapa, tapi begitu bermakna baginya.

“Apabila dapat memberi, jiwa rasa tenang sangat. Dalam rezeki kita ada rezeki dia. Semoga anak ini menjadi anak solehah berjaya dunia dan akhirat. Amin,” tulisnya di Facebook.

Orang yang sentiasa melakukan amalan ini secara berterusan akan lebih nampak perubahan demi perubahan yang berlaku dalam hidupnya. Terdapat beberapa kelebihan bersedekah yang amat besar kesannya pada diri dan kehidupan seseorang:

1. Bukti keimanan kepada Allah

Bukti keimanan kita terhadap Allah dan hari kiamat. Pada saat itu nanti kita akan mendapat balasan pahala daripada Allah untuk setiap kebaikan yang kita lakukan.

2. Memperoleh pahala berlipat ganda

Janji Allah di dalam al-Quran bahawa sesiapa yang bersedekah, akan digandakan pahalanya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Bandingan (derma) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (rahmat) kurnia-Nya, lagi meliputi ilmu pengetahuan-Nya.” [Surah al-Baqarah: ayat 261]

3. Harta tidak akan berkurang

Harta yang kita keluarkan untuk bersedekah tidak akan berkurang, malah semakin bertambah. Sabda Rasulullah SAW: “Tidaklah sedekah itu mengurangkan harta seseorang” [HR Muslim 2588]

4. Menghapuskan dosa

Salah satu cara mudah yang disediakan Allah agar dapat menghapus perbuatan-perbuatan dosa kita. Rasulullah SAW bersabda: “Sedekah dapat menghapus dosa sebagaimana air memadamkan api.” [Sunan Ibn Majah 4209]

5. Masuk syurga melalui pintu sedekah

Dalam sebuah hadis baginda Rasulullah bersabda:

“Sesiapa yang berinfak (hartanya) sebanyak dua kali di jalan Allah maka dia akan diseru untuk masuk melalui pintu syurga. “Wahai hamba Allah, ini adalah kebaikan.” Sesiapa yang banyak melakukan solat maka dia akan dipanggil (masuk syurga) melalui pintu solat. Sesiapa yang banyak berjihad maka dia akan diseru melalui pintu jihad. Sesiapa yang banyak berpuasa maka dia akan dipanggil melalui pintu puasa. Dan sesiapa yang banyak bersedekah maka dia akan dipanggil melalui pintu sedekah.” [HR al-Bukhari 1897]

553 (1)

6. Ubat kepada peny4kit

Salah satu kebaikan bersedekah adalah boleh membantu kepada proses penyembuhan penyakit dengan izin Allah SWT.

7. Jauh daripada azab api neraka

Amalan-amalan yang ringan juga adalah sedekah dan menjauhkan diri seseorang dari api neraka sebagaimana hadis berikut:

“Peliharalah diri kamu dari api Neraka walaupun dengan separuh biji kurma, dan sesiapa yang tidak mampu, maka (berbuat demikian) dengan perkataan yang baik lagi baik.” [HR al-Bukhari 6563]

Oleh itu, teruslah melakukan kebaikan selagi mana nafas dan nikmat masih diberikan oleh Allah untuk kita hidup di dunia ini.

Pedulikan apa sahaja kata orang tentang perkara baik yang kita lakukan untuk orang lain kerana sesungguhnya Allah itu pemilik hati dan Allah Maha Mengetahui setiap niat baik yang dilakukan oleh hamba-Nya.

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantausemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

About admin

Check Also

Beli bar4ng dapur cec4h RM300, isteri terdi4m suami marah2 kat4 boros

yutyututyutyutut Sudah menjadi tanggungjawab suami memberi nafkah kepada keluarganya, termasuklah menyediakan keperluan rumah seperti makanan …

Leave a Reply

Your email address will not be published.